DÜNÜYLE BUGÜNÜYLE TÜRKIYE'DE REKLAM

Türkiye de ise reklam,19.YY'ın ortalarında görülmeye başlamıştır.Diğer Avrupa ülkelerinden farklı olmamakla beraber,ekonomik ve ticari hareketlenmelere bağlı olarak gelişmiş ve günümüzdeki seviyesine gelmiştir.İlk reklamcılık ülkemizde de tellallar ve çığırtkanlar aracılığıyla başlamıştır.1840-1864 yılları arasında çıkartılan Ceride-i Havadis,satırı 10 kuruştan reklam almaktaydı.Türkiye'de reklamcılık Balkan Savaşı'ndan önce David Samanon tarafından başlatılmıştır.İlk ciddi reklam çalışması ise, 1944 yılında Eli Acıman tarafından kurulan Faal Reklam Ajansı çatısı altında,Koç Şirketi için hazırlanmıştır.Zamanla bu ajans adını Manajans olarak değiştirmiştir.

Okur-yazar oranı henüz %5 olan bir toplumda reklamcılar,Avrupalı ülkeler gibi davranmamışlar ve yaklaşık 20 yıl reklamların %90'ını sadece araba,ev,arsa gibi alanlarda yapmışlardır.Cerideciler,aynı dönemde ülkemizde ilk reklam acenteciliji görevini üstlenmişlerdir.Okuma yazma bilmeyenlerin azlığı ve gazetelerin ağdalı dili nedeniyle satış tirajları komik derecede düşüktü.Ceride-i Havadis 3 yılın sonunda 150 tiraja ulaşmıştı.Bu sayıya rağmen gazete 3,5 kuruşa satılıyordu ve ilan tarifelerinin satırı 3 ile 10 kuruş arasında değişiyordu.İlk ticari ilanlara Tercüman-ı Ahval gazetesinde 1864 yılında rastlanır.

Gerçek ilerleme ise,Abdülhamit'in saltanatı sırasında 1880'li yıllarda başlamıştır.Bugün promosyon adını verdiğimiz uygulama,ilk kez 1870 yılında "Hadika"(bahçe) dergisinin okuyucularına çiçek ve çiçek tohumları dağıtmasıyla başlamıştır.Abdülhamit döneminde reklamcılığın meslekleşmesi yolunda ciddi adımlar atılmıştır.

Tükiye'de reklamcılığın gelişimi hakkında daha fazla bilgi için bakınız: http://www.kirbas.com/?id=98

0 yorum: