İNTERNET REKLAMCıLıĞı

Online pazarlamayla iç içe geçmiş bir durumdadır. İnternet reklamcılığı, internet tabanlı uygulamalarda ve web sitelerinde ses, görüntü, animasyon gibi teknolojilerin kullanıldığı bir reklam tipidir. Ülkemizde internet kullanımının yaygınlaşmaya başlamasıyla hızla yükselişe geçmiştir. Reklam verenler tarafından tercih edilen bir mecra haline gelmiştir.Düşük maliyet ile yüksek görüntülenme oranına sahip olması ve direkt olarak hedeflenen kitleye ulaşması, ülkemizde reklam verenler tarafından tercih edilmesinin başlıca sebepleri olmuştur.

Bu unsurların haricinde internet reklamcılığının bazı avantajları da vardır. Bunlar:
*Interaktif *Bireysel *Ölçümlenebilir *Ekonomik *Esnek olmasıdır.

VIRAL PAZARLAMA

Son yıllarda literatüre modern pazarlama anlayışının etkisiyle yeni pazarlama kavramları girmiştir. Bu kavramlar pazarlamaya yeni boyutlar getirmiştir. Kavramlardan birisi de viral pazarlamadır. Viral pazarlama anlayışı, internet aracılığıyla mesajların paylaşımına dayanmaktadır. Şüphesiz, viral pazarlama anlayışının gelişmesindeki en önemli unsur internet kullanımının yaygınlaşmasıdır.

Bu uygulamada reklamı yapılan ürün ya da hizmet elektronik posta yoluyla tanıtılmakta ve kullanıcılardan bu postayı tüm tanıdıklarına iletmesi istenmektedir. Bu uygulama marka çalışmalarına oranla daha az kontrol gerektirir ve daha ekonomiktir

KıSACA REKLAM

Genel bir tanım yaparsak reklam; gazete,dergi,televizyon,radyo,bilboard gibi farklı mecralar aracılığıyla çeşitli mal veya hizmetlerin hedef kitleye tanıtımıdır.Reklam,bu mal veya hizmetlerin nereden,nasıl alınacağı,ne şekilde kullanılacağı,fiyatı ve kalitesi gibi konularda hedef kitleye bilgi verir.Bütün reklamlarda amaç,satışı arttırmak ve üreticinin piyasadaki diğer rakipleriyle rekabet edebilmesidir.Reklam işletmeler arası bir rekabet aracı olarak da görülebilir.

Günümüzde iletişim teknolojilerinin ve teknik imkanların gelişmesi,reklama farklı boyutlar kazandırmıştır.Bütün bunlara bağlı olarak,piyasadaki işletmelerin rekabet koşulları bu gelişmelerden etkilenmiş ve farklı,daha etkili reklamlar üretmeye itmiştir.Klasik reklamcılık anlayışı basın ve yayın imkanları ile sınırlıyken,modern reklamcılık anlayışında müşteri tercihini etkilemek için her türlü yöntem,yaratıcılık sınırları zorlanarak denenmektedir.

Reklam,tüketiciye ya da üreticiye reklamı yapılan ürün veya hizmet hakkında bilgi vermek için yapılan,kişisel olmayan duyurulardır.Reklam pazarlama karmasının unsurlarından birisidir.

REKLAMıN TARiHÇESi

Reklamın tarihine baktığımız zaman ise,ilk ve orta çağlara dayandığını görürüz.Reklam fikri insanlar arasında alışverişin başlamasıyla doğmuştur.Bu dönemde reklam faaliyetleri çok ilkel bir şekilde tellallar aracılığıyla yapılmaktaydı.M.Ö 3000'li yıllar, Sondape ve Frybyiarper gibi yazarlarca reklamcılığın başlangıç tarihi olarak kabul edilir.Reklamın yayılmaya başlamasıyla markalaşma ve logolaşma,reklamda farklı mecraların ortaya çıkmasını hızlandırdı.

1450'li yıllarda matbanın bulunmasıyla reklamcılık çığır açtı.Bu
sayede el ilanları daha geniş hedef kitlelere yayılma imkanı buldu.İlk reklam afişi Londra'da 1480 yılında bir kilise duvarına asılmıştır.Bu afiş bir kitap ilanıydı.Bu uygulama,reklamcılık tarihinin ilk basılı mecrası olarak kabul edilir.Sonraki yıllarda Avrupa ülkelerinde yayılmaya başlayan gazeteler aldıkları reklamlarla birer reklam mecrası haline gelmiştir.

Başka bir tarihçi olan Frank Presbery ise,ilk ilanın Mercurius Britannicus'da 1625'de çıkan bir kitap reklamı oldugunu ileri sürmekledir.Yine de 17.yüzyılın, yeni bir medya olan basının doğuşu ile modern reklamcılığa ilk adımın atıldığı devir olduğu söylenebilir. Bilinen gazete ilanı 1525 de Almanya'da yayınlanan bir ilaç reklamıdır. Bundan tam bir asır sonra 1625 de Londra gazetelerinde ilanlara rastlanmaya başlanır ki 1650'de Londra gazeteleri çay, kahve, çikolata ilanları alıyordu.

Reklamcılığın öncülerinden Joseph Addison, 1710 yılında Tatler'e yazdığı bir mektupla, reklamcılık anlayışını şöyle açıklıyor: "Reklam yazarlığı denen büyük sanat okuyucuyu avlamak için keşfedilmiş en uygun metottur,bu sanat olmasaydı bir çok güzel şey görünemez, kaybolurdu."

Reklamın tarihçesi hakkında daha fazla bilgi için:http://www.kirbas.com/index.php?id=313

DÜNÜYLE BUGÜNÜYLE TÜRKIYE'DE REKLAM

Türkiye de ise reklam,19.YY'ın ortalarında görülmeye başlamıştır.Diğer Avrupa ülkelerinden farklı olmamakla beraber,ekonomik ve ticari hareketlenmelere bağlı olarak gelişmiş ve günümüzdeki seviyesine gelmiştir.İlk reklamcılık ülkemizde de tellallar ve çığırtkanlar aracılığıyla başlamıştır.1840-1864 yılları arasında çıkartılan Ceride-i Havadis,satırı 10 kuruştan reklam almaktaydı.Türkiye'de reklamcılık Balkan Savaşı'ndan önce David Samanon tarafından başlatılmıştır.İlk ciddi reklam çalışması ise, 1944 yılında Eli Acıman tarafından kurulan Faal Reklam Ajansı çatısı altında,Koç Şirketi için hazırlanmıştır.Zamanla bu ajans adını Manajans olarak değiştirmiştir.

Okur-yazar oranı henüz %5 olan bir toplumda reklamcılar,Avrupalı ülkeler gibi davranmamışlar ve yaklaşık 20 yıl reklamların %90'ını sadece araba,ev,arsa gibi alanlarda yapmışlardır.Cerideciler,aynı dönemde ülkemizde ilk reklam acenteciliji görevini üstlenmişlerdir.Okuma yazma bilmeyenlerin azlığı ve gazetelerin ağdalı dili nedeniyle satış tirajları komik derecede düşüktü.Ceride-i Havadis 3 yılın sonunda 150 tiraja ulaşmıştı.Bu sayıya rağmen gazete 3,5 kuruşa satılıyordu ve ilan tarifelerinin satırı 3 ile 10 kuruş arasında değişiyordu.İlk ticari ilanlara Tercüman-ı Ahval gazetesinde 1864 yılında rastlanır.

Gerçek ilerleme ise,Abdülhamit'in saltanatı sırasında 1880'li yıllarda başlamıştır.Bugün promosyon adını verdiğimiz uygulama,ilk kez 1870 yılında "Hadika"(bahçe) dergisinin okuyucularına çiçek ve çiçek tohumları dağıtmasıyla başlamıştır.Abdülhamit döneminde reklamcılığın meslekleşmesi yolunda ciddi adımlar atılmıştır.

Tükiye'de reklamcılığın gelişimi hakkında daha fazla bilgi için bakınız: http://www.kirbas.com/?id=98

REKLAMCı NASıL OLMALıDıR

İnsanlar reklamı, sadece afişlerde, televizyonlarda, gazete ve dergilerde gördüğümüz ya da radyoda dinlediğimiz, ürün hakkında bilgi veren faaliyetler olarak görürler. Oysa bu yaratıcı çalışmaların arkasında ne emekler ve uğraşlar vardır. Reklamcılık, liberal ekonomi içersindeki dünyamızın vazgeçilmez rekabet araçlarındandır. Hatta en önemlisidir denilebilir. Böyle bir ortamda zamanla bütün reklam çalışmaları birbirine benzer hale gelebilir. Böyle durumlarda araya reklamcı girer. Reklamcı yaratıcı, hayal gücünü iyi kullanabilen ve reklamını yapmaya çalıştığı ürün ile hemen hemen her şey arasında bağlantı kurabilen insandır. Reklama yeri geldiğinde mizah katarak yeri geldiğinde reklam içinde sosyal mesaj vererek hedef kitlenin dikkatini ürün üzerine çekmeye çalışır. Burada en büyük destekçisi yaratıcılığı ve teknolojik imkanlardan yararlanabilmesidir.

Günümüzde reklamcılar mizah unsurundan sıkça yararlanmaktadır. Örneğin; ttnet reklamlarında Cem Yılmaz'ın oynaması, reklamı yapılan hizmet hakkında tüketiciler üzerinde etkileyici olmaya çalışılmaktadır. Ayrıca yapılacak başvurular karşılığında promosyon uygulamaları da yapılmaktadır. Kısacası, reklamcı bu tür olaylara herkesin baktığı açıdan bakmayan, daha dikkat çekici ve etkileyici anlatım tarzı arayan yaratıcı insanlardır.

ULUSLARARASı REKLAMCıLıK DERNEĞi (IAA)

Uluslararası Reklamcılar Derneği (IAA), dünya'da reklamverenler,reklam ajansları,reklam mecraları ve reklamla iç içe çalışan araştırma şirketleri,halkla ilişkiler şirketleri gibi kuruluşların yöneticilerini bir araya getiren organizasyondur.Kar amacı gütmeyen bu örgüt 1938'de New York'ta kurulmuştur.Halen 93 ülkede 4000'den fazla üyesi vardır.

IAA,devletler üstü statü ile Birleşmiş Milletler'in ekonomik ve sosyal konseyine bağlı bir kuruluştur.Ayrıca UNESCO tarafından da tanınmaktadır.IAA,Avrupa Birliği reklamcılık ve medya çalışmalarına da yardımcı olmaktadır.

Türkiye'de ise IAA kurma çalışmaları 1972'de başlamış 1973 yılında IAA ile yakın ilişkiler içinde olan bir kurum olmuştur.Ancak Uluslararası Reklamcılık Derneği,bakanlar kurulu kararı ile 1988 yılında kurulmuştur.Ülkemizde bugün 159 üyesi vardır.Temel amacı,tüketicin de yararını göz önünde bulundurarak,pazarlama ve reklamcılık mesleğini yüksek düzeylere çıkartmaktır.

IAA hakkında daha fazla bilgi için, IAA'in resmi internet sitesine bakabilirsiniz.

TÜRKiYE'DE REKLAM AJANSLARı

1940’lı yıllar Türk reklamcılığı için yeni bir dönemin başlangıcı olmuştur. II. Dünya Savaşı’nın sonlarına doğru ülke ekonomisinin de iyiye gitmesiyle birlikte, ileri görüşlü girişimci Eli Acıman, Mario Began ve o zamanın “Şen Şapka” günümüzün “Vakko” firmasının sahibi Vitali Hakko 500’er lira sermaye koyarak ortak olurlar ve 1944 yılında Faal Reklam Ajansı’nı kurarlar. Ancak ilerleyen dönemde Vitali Hakko Şen Şapka firmasındaki işlerinin yoğunluğu sebebiyle ve Mario Began da Amerika’ya gideceği için ortaklıktan ayrılır.

Bu ortaklık Türkiye'de reklam ajanslarınım kuruluşunu tetiklemiştir.Şüphesiz binlerce reklam ajansı vardır ancak,reklamcılığın gelişmesinde öncülük eden hatrı sayılır ajansalar başkadır.Günümüzde, reklam ajansının geçmişi denildiğinde ilk akla gelen şirketler şunlardır: Manajans, İstanbul Ajans Ajansada, Par Ajans, Merkez Ajans, Cenajans...

REKLAM VE PAZARLAMA

Günümüze gelinceye kadar piyasada bir çok pazarlama anlayışı hakim olmuştur.Bu farklı pazarlama anlayışları içinde hepsi de reklama aynı oranda önem vermemiştir.Önceleri işletmeler sadece üretime önem vermekteydi."Ne üretirsem onu satarım"mantığı vardı.Zamanla insanlar ürünleri sadece fizyolojik ihtiyaçlarını karşılamak için değil,psikolojik ihtiyaçlarını da karşılak için almaya başlayınca işletmeler farklı satış yolları aramaya başladı.Bu esnada da reklam ağırlık kazandı.Artık tüketiciler sadece araba almak istemiyor;aldığı arabanın psikolojik ihtiyaçlarına da cevap vermesini istiyordu,dışardan bakıldığında "bu adamın tarzı buymuş" dedirtmek istiyordu.Zamanla önem kazanan moder pazarlama anlayışı çerçevesinde"tutundurma"adı altında pazarlamanın 4p'sinden biri olarak reklam çok önemli bir konum kazandı.

ÖRNEK REKLAM AFiŞLERi






Volkswagen Polo'nun dayanıklılığımı vurgulayan bir çalışma.











Volkswagen Touareg için hazırlanmış bir kampanyadır.














Yandaki reklam afişi, reklam kampanyaları dersi için kendi hazırladığım bir çalışmadır. Burada amaç, bisiklet kullanmadan özgürlüğü vurgulayarak Bianchi'nin reklamını yapmak.








Yandaki afiş bir sütyen markası için hazırlanmıştır. Reklamda, sütyenin göğüsleri dolgun gönsterdiği vurgulanmaktadır.






Pepsi reklamı.Diğer içeceğin kutusuna bakıldığında reklamda anlatılmak istenen açık bir şekilde fark edilir.















Traş bıçağı reklamı... Keskinliği vurgulanmıştır.







Kuş gribi nedeniyle satışı düşen beyaz etin satışını tekrar arttırmaya yönelilk bir çalışma.Hatırlarsanız bir dönem de deli dana şüphesi nedeniyle kırmızı et satışları durma noktasına gelmişti.










































Sütyen reklamı.Göğüsleri dolgun gösterdiği vurgulanmak istenmiştir.





















Daha reklam afişi için bakınız: http://www.9sn.net/reklamlar.asp

ÖRNEK REKLAM ViDEOLARı













KAYNAKÇA

http://www.9sn.net/reklamlar.asp
ÖZKAN, Pelin. Hayatımız Reklam
http://www.odevturk.com/
http://www.kirbas.com/index.php
http://www.iaaglobal.org/
http://www.iaaturkey.com/home.html
http://www.timsah.com/arama?q=komik+reklamlar
http://www.dtunnel.com/index.php/1010110A/ad81a1abfae1cd0662ffe1df5bd403f46f4191f9ca17835
http://www.youtube.com/
http:/reklamajansları.org
http:/internetreklamları.blogspot.com
http:/blog.milliyet.com.tr
YÜKSELEN,Cemal Pazarlama İlkeler-Yönetim